Recensie 12AX7 ECC83
Niets is zo bepalend voor je geluid als je voorversterker. Vooral bij de moderne versterkers is dat de smaakmaker van je geluid. Van die voorversterker zijn de “toonaangevende” componenten de buizen. Het handige van deze buizen is, dat ze zonder ingewikkelde poespas gewisseld kunnen worden. Hierdoor kun je op snelle en eenvoudige wijze je geluid behoorlijk beïnvloeden.
Je zult wel begrijpen dat een van de meest gestelde vragen is: “Welke buis moet ik gebruiken om een bepaald geluid te krijgen?” Het is een onmogelijke taak om hier een objectief antwoord op te geven. Wat de zaak lastig maakt, is het feit dat iedereen andere eisen aan zijn geluid stelt. Wat de een als storend ervaart, is voor een ander weer een gewenst effect. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch is het wel mogelijk om van een aantal basisprincipes uit te gaan. Vooral op het meetkundige vlak is het niet moeilijk om een duidelijk beeld te geven. Daarnaast put onderstaande document uit onze ervaringen, ervaringen van klanten en een bibliotheek vol aan recensies van professionele gebruikers en vakbladen. Omdat wij een zo helder mogelijk beeld willen scheppen van deze buizen, nodigen wij iedereen uit om deel te nemen in dit document. Heb je een mening? Laat hem horen via email of het schrijven van een review van de betreffende buizen. Op die manier kunnen we zo objectief mogelijk zijn.
JJ Electronic 12ax7/ecc83s
De JJ 12ax7/ecc83s is gebaseerd op de beroemde Telefunkens. Deze JJ 12ax7 buis klinkt zeer warm, vol en rond. Deze buis klinkt echt naar buis. Zelfs na 100 uur testen geven deze buizen geen krimp. Dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed. Ook het ruisniveau is zeer laag. Ze zijn aan te raden voor vele stijlen muziek waar een warm geluid gewenst is. Ideaal voor een vintage geluid in je Marshall, Boogie, Fender, Orange. De opbouw van deze buis is road ready. Het dikke glas geeft een keiharde garantie voor weinig microfonie. De bassen zijn niet zo strak als bij de EH of de Shuguang maar klinken helder en gedefinieerd. De mids zijn het sterke punt van deze buis. Ze zijn zijdezacht en zeer detailrijk. Het hoog is rustig, waardoor de buis een vintage karakter krijgt. Men spreekt hierbij ook wel van de bekende “Brown Sound”.
Electro Harmonix 12ax7/ecc83
Een veelgehoorde opmerking over deze buis is dat het een overgestempelde Sovtek LPS zou zijn. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het bij de eerste EH 12ax7’s het geval was. Dit geldt niet voor de huidige productie. Deze 12ax7 heeft alle kenmerken van een topbuis! Hoge versterkingsgraad, weinig ruis en een lage microfonie. Deze buis leent zich door de uppermid-kick bij uitstek voor het hardere genre in de muziek. Hierdoor krijgt je een stevige bite in je sound. In Marshalls zorgt hij voor een helder hoog. Fenders krijgen dat prachtige clean geluid, dat klinkt als een klok. De bassen zijn strak en vol. In de mid frequenties zet de deze buis zich goed door. Ook onder extreme distortion houdt de EH 12ax7 zijn karakter. Deze buis heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Shuguang 12ax7a
Kan er uit China wel een goede buis voortkomen? Hell yeah! Hoewel de buizen uit China van een aantal jaren geleden nu niet bepaald om over naar huis te schrijven waren, maakt de Shuguang 12ax7a alle beloftes waar. In tegenstelling tot de vroegere productie klinken deze buizen niet glazig en mechanisch. Wel klinkt hij superstrak en gedefinieerd. Vooral het hoog is zeer open en klinkt briljant. Daarom raden wij hem aan als de absolute metal preamp tube. Ook deze buis heeft een upper-mid-kick waardoor hij lekker agressief klinkt. De bassen zijn lekker strak zonder sterk benadrukt te worden. De midden tonen hebben veel detail. Als je een buis zoekt met gain tot aan het gaatje, is dit de buis bij uitstek.
Sovtek 12ax7 LPS
Dit was de voorloper van de EH 12ax7. Deze buis werd door Sovtek speciaal voor audio toepassingen ontwikkeld. De LPS was de eerste buis die gebruik maakte van een spiraalvormig filament. Door de lange anodeplaten is hij wel wat gevoeliger voor microfonie. Bij audio toepassingen is het zeker raadzaam geselecteerde versies te gebruiken. Daarentegen heeft hij wel een lager ruisniveau dan de Shuguang. De bassen zijn gelijk aan die van de EH 12ax7. De LPS heeft geen upper-mid-kick en heeft hierdoor een gelijkmatiger klankbeeld. Het resultaat is wel dat hij minder bite en attack heeft dan de EH, dus mooi lineair. Hierdoor is de LPS wel weer erg geschikt als buis voor audio gebruik.